18 Eylül 2007 Salı

Niye Artık İlişkiler Hakkında Yazmıyorsun?

Geçen bir arkadaşım bana bu soruyu sordu. Çünkü o kadar huzurlu bir ilişkinin içindeyim ki, o eski bunalımlı ilişki yazılarımı yazamıyorum. Onun yerine bir süre önce yazmayı düşündüğüm bir rehberi size sunayım, belki işinize yarar. Biz şu an buradaki taktikleri gülerek birbirimize karşı kullanıyor sonra kahkahalarla yaptığımız işe devam ediyoruz.

YANSITMA TAKTİĞİ:
En sık kullanılan taktiklerden biridir. Yapmadığın birşeyi yapmışsın gibi belirtip onun üzerine argüman kurmaya denir. Örnek;
- Bu söylediğin çok aptalca.
- Demek aptalım öyle mi? Madem öyle niye bir aptalla birliktesin?
Nasıl anlarım? Zaman zaman yakalaması çok güç bir taktiktir. Kendi söylediğinden çok emin olmak gerekir.
Nasıl karşılarım? Karşı argüman kurmak zor olabilir. Usturuplu ve kırıcı olmamak gerekir. Eğer akıllı olunursa pozitif birşey de dönüştürülüp tartışma bitirilebilir. Örnek (devam);
- Sana aptalsın demedim, dediğin çok aptalca dedim. Akıllı ve duyarlı insanlar da zaman zaman aptalca şeyler söyleyebilirler. Gerçi senin gibi akıllı ve duyarlı birinin ağzından duymak zordur ama... diye devam ederek toparlayabilirsiniz.

YALNIŞ İKİLEM TAKTİĞİ:
Genelde karşınızdakinin bilinçaltından yaptığı bir taktiktir. Bir problemin sanki iki çözümü varmış da birini seçmek zorundaymışsınız illüzyonu yaratmak anlamına gelir. Örnek;
- Çarşıya çıkalım mı?
- Hmm...
- Tamam tamam unut, çıkmayalım o halde. Zaten benimle bir yere çıkmak içinden gelmiyor anlaşılan.
- Ya tamam çıkalım.
- Yok yok çıkmayalım istemiyorum artık.
Nasıl anlarım? Yakalaması oldukça kolaydır. Birkaç saniye önce var olmayan bir sorun birden bire zuhur ederse genelde bu taktik kullanılmıştır.
Nasıl karşılarım? İlüzyona kapılmamak ve diğer alternatiflerin farkında olmak gerekir. Ayrıca her iki tarafı da memnun edecek alternatifleri üretmek için de biraz yaratıcı olunması gereklidir. Örnek (devam);
- Bak ne diyeceğim, istersen akşama doğru çıkalım hava da serinlemiş olur. O zamana kadar da evde güzel bir DVD izleriz, ne dersin?

OTORİTEYE BAŞVURMA TAKTİĞİ:
Problem ile ilgili bir otorite yaratıp, sizi o otorite ile karşı karşıya getirmeye çalışma durumu. Örnek;
- Doktor arkadaşım Esra bile sürekli uyarıyor, sen hala yapıyorsun.
Nasıl anlarım? Tartışmalarınızda karşınızdakinin ağzından fikri beyan edilen bir üçüncü kişi geçtiğinde anlayabilirsiniz.
Nasıl karşılarım? Genelde öne sürülen otorite konu ile ilgisiz bir otoritedir. Bunun farkına varıp hemen belirtmek gerekir. Eğer isterseniz siz de bir otorite yaratabilirsiniz. Örnek (devam);
- Canım senin arkadaşın Esra bir kadın doğum uzmanı, diyetisyen değil. Eminim kolesterol üzerine de özel bir tahsili yoktur. Ama bizim işyerinde Sedat var, eşi Bahar diyetisyen, o bir sakıncası yok diyor.

KİTLELER ÜZERİNDEN DOĞRULAMA:
"Sadece ben değil herkes böyle düşünüyor" gibi temelsiz ve ispatlanamaz argümanlar kullanmaktır. Örnek;
- O çorapları mı giyeceksin?
- Nesi var çoraplarımın?
- Herkes bilir ki spor ayakkabı üzerine uzun çorap giyilmez.
Nasıl anlarım? Genelde kendi düşüncesini "herkes böyle düşünüyor" şeklinde yansıtan insanlar sık sık bu taktiği kullanırlar. Bir kere yakaladınız mı, hep yakalarsınız.
Nasıl karşılarım? Basitçe yemediğinizi belirtin. Ayrıca herkesin düşündüğü mutlaka doğru da olacak diye bir kural yok. Esprili yaklaşımlar deneyin. Örnek (devam);
- Ha ha ha, herkes mi? Allah iyiliğini vermesin. Birleşmiş Milletler konsensusu mu var bu konuda, hangi senede halk oylamasına sunulmuş? İlahi, ben de birşey diyeceksin sandım.

AŞİL'İN TOPUĞU TAKTİĞİ:
Söylediğiniz pek çok şey arasından yanlış olan tek birşeyi bulup tüm söylediklerinizi bir kenara itme taktiğidir. Örnek;
- Hem beni aramadın, hem aradığımda üzerime geldin, hem asabi asabi konuştun, hem söylediğim şeylerin yalan olduğunu iddia ettin, hem de kaç saat telefonunu kapattın geri arayamayayım diye.
- Ne kaç saati, sadece 10 dakika kapalı tuttum. Hem sen onu bunu bırak da bana şunu söyle...
Nasıl anlarım? Genelde sorduğunuz pek çok soru içinizde patlamak sureti ile tartışma devam eder.
Nasıl karşılarım? Hemen tartışmayı durdurun ve sorularınıza yanıt talep edin. Yalnış söylediğiniz şeyin yanlışını da kabul edin. Örnek (devam);
- Dur dur dur, tamam 10 dakika olsun. Ama peki neden... (aynı sorular bir kez daha)

SEN BUL TAKTİĞİ:
Bir tartışmada argümanı sunan kişinin ispatlamasındansa bu işi farkettirmeden karşıdakine atması taktiğidir. Örnek;
- Zaten sen o koltuğu da sevmemiştin.
- Niye sevmedim ya, sevdim işte.
- Off lütfen, sevmediğin bal gibi belliydi.
Nasıl anlarım? Genelde tartışmanın bir yerinden karşıdaki kişi sizin nasıl ve ne düşündüğünüzü size anlatmaya çalışıyorsa bu taktiğin içindesiniz demektir.
Nasıl karşılarım? Basitçe bu taktiğe düşmeyin, ayrıca karşınızdakine kendiniz adına konuşamayacağını da belirtin. Örnek (devam);
- Ya madem kafamın içinden geçenleri bu kadar iyi okuyabiliyorsun, niye her koltuk için bunu beğendin mi beğenmedin mi diye soruyorsun ki. Ha yok okuyamıyorsan, bırak da hangi koltuğu beğenip beğenmediğimi ben söyleyeyim.

ALICE'İN TAVŞANI
Bir tartışma taktiğinden çok bir kaçınma taktiğidir. O an konuşulan bir konuyu saptırarak başka bir konuya dalmaya denir. Örnek;
- Sana defalarca açıkladım bu konuyu, yine neden aynı şeye geri döndük?
- Evet defalarca açıkladın. Üstelik açıklarken gayet kaba ve sinirliydin, zaten benimle hep böyle konuşuyorsun.
Nasıl anlarım? Hiç bitmeyen ve konudan konuya atlayan bir tartışmanın içindeyseniz karşınızdaki böyle bir taktik belirlemiştir.
Nasıl karşılarım? Biraz zorludur. Çünkü genelde ilk içgüdünüz yeni geçilen konu ile de ilgili fikir beyan etmek olacaktır. Ama önemli olan yeni konuyu ilerletmeden kapatıp, eski konuyu bağlamaya çalışmaktır. Örnek (devam);
- İstersen nasıl konuştuğuma sonra gelelim, yine niye deminki konuyu açtın onu bir bitirelim.

AD HOMINEM TAKTİĞİ:
Ad Hominem tartışmalarda tartışılan konuya değil de tartışılan kişiye saldırma taktiğidir. Örnek;
- Anlamıyorum ki niye bu şekilde düşünüyorsun.
- Ya zaten senin bir anlama sorunun var!
Nasıl anlarım? Genelde ad hominem'lerin ucu kaçar kişisel atışmalara dönüşür.
Nasıl karşılarım? Aslında bu gibi durumlarda karşınızdaki tartışmayı kaybetmiş demektir. Ortaya sunacağı bir argüman kalmadığı için ya da sizin argümünanızdan devam ederseniz haksız çıkacağı için tartışmayı bir adım ileriye götürmeye çalışmaktadır. Bu tuzağa düşmeyin. Örnek (devam);
- Konu benim anlama ya da anlayamama konum değil, senin niye bu şekilde düşünmeye takılmış olman. İstersen o konuda kalalım, kişisel ithamlarla çirkinleşmeyelim.

KORKUTMA TAKTİĞİ:
En düşük seviyeli taktiklerden biridir, tehdit edip korkutma üzerine kuruludur. Örnek;
- Eğer o arkadaşınla birkez daha konuşursan seni terkederim!
Nasıl anlarım? Basbaya.
Nasıl karşılarım? Böyle düşük seviyeli taktikler karşısında kızmakta haklısınız. Eğer ipleri koparmak isterseniz tam sırasıdır. Eğer buna hazır değilseniz şunu anlayın ki tehdit genelde insanın kendi korkularından filizlenir ve bu korkuları geri yansıtarak tehdit eden kişiye yaptığının yalnışını göstermeye çalışabilirsiniz. Örnek (devam);
- Ortada hiçbirşey yokken ikimizin de tanıdığı biriyle konuştum diye beni terkedeceksen ya bana ya da kendine hiç güvenmiyorsun demektir. Eğer bana güvenmiyorsan, çok yazık, beni kırarsın ama eğer kendine güvenmiyorsan bunun için ne yapabilirim bilmiyorum.

2 yorum:

Adsız dedi ki...

cok guzel olmus, eline saglik :)

Renderman dedi ki...

Valla bravo, cok guzel yazmissin. Sunu merak ettim, acaba bir tartisma esnasinda tum bu acikladigin durumlarin tam olarak farkinda ve bilincinde oluyor ve bu cercevede muhakeme ediyor musun yoksa sonradan dusununce evet ya bu da boyle diyerekten mi farkina variyorsun ?