8 Şubat 2008 Cuma

Sinir Katsayısı

Şimdi size sinir olduğum bir konuyu aktarmak istiyorum. Ben 3 banka ile çalışıyorum. Günümüzde normal bir insanın sanırsam en az 1 banka ile işi vardır ki bence bu ortalama 2 bile olabilir. Banka prosedürleri ve andaval bürokrasisi içinde çok zaman harcamış biri olarak şu aşağıdaki anlatacağım durum size de çok saçma gelmiyor mu?

VARAN 1) Garanti Bankası'ndan bir kredi kartı bir de bankamatik kartım var. Üstelik telefon ve internet şubelerini de yeri geldikçe kullanıyorum.
- Öncelikli olarak bir hesap numaram var. Bu 7 haneli.
- Hesap numaramın başına da 3 haneli şube kodu geliyor. Hadi bu ikisini ezbere bilmek zorunda değilim.
- Bir de 7 haneli Müşteri Numaram var. Bu numara internet şubesinde kullanılıyor. Bunu da ezberlemem çok şart değil. Kullanıcı ismi gibi birşey.
- Sonra bir parolam var. En az 8 karakter ve alfanumerik olmak zorunda.
- Bunun dışında bir de şifrem var. 6 karakter ve numerik oluyor. Ancak bu şifreyi ayda bir değiştirmem gerekli. Ve yeni şifrem önceki 3 şifremle aynı olamıyor! Yani 1'er 1'er arttırmadığımı varsayarsak en az 4 farklı şifre aklımda tutmalıyım.
- Kredi kartımın ve banka kartımın 4'er haneli şifreleri var ki bunların da aynı olmaması öneriliyor.
- Ayrıca telefon şubesi şifrem var. 6 haneli ve numerik.

VARAN 2) Çalıştığım diğer banka olan TEB'e bakalım.
- 6 haneli hesap kodu, hem TL hem USD için 2 adet.
- Başlarına 3 haneli şube kodu.
- Kullanıcı Numaram var ki 8 haneli ve numerik.
- İnternet şubesi parolam var. En az 8 haneli ve alfanumerik olmak zorunda.
- İnternet şubesi şifrem var ki bu da en az 8 haneli ve alfanumerik olmalı. Neyseki ayda bir değiştirdiğimde önceki 3 şifremle aynı olmamalı demiyor, sadece varolan ile aynı yapamıyorsun.
- Bunun dışında kredi kartı ve banka kartı şifrelerim var 4'er haneden, ayrıca 6 haneli telefon şubesi şifrem var.

VARAN 3) Peki normal bir insan ilk 2'sinde durabilir. OK. Ama benim bir de üzerine 3.üncü bankam var ki o da İş Bankası.
- 12 haneli kılavuz hesap numarası. Ayrıca İş Bankası'nda kılavuz hesabınızdan farklı hesaplarınız da olabilir. Bir ara bunun kavgasını yapıp buraya yazmıştım.
- Müşteri numaram var İnternet Şubesi için 9 karakter ve numerik.
- Neyseki burada parola yok onun yerine her seferinde farklı kişisel bilgiler soruyor.
- Telefon ve kart şifrelerim var 4'er haneli numerik.

Tüm bu bankalar sakın şifrelerinizi bir yere yazmayın, ezberleyin, aklınızda tutun, anlamlı kelimeler, tarihler ve telefon numaraları yapmayın dediğine göre şimdi sayalım;
- 1 adet 12 haneli
- 1 adet 9 haneli
- 5 adet 8 haneli
- 2 adet 7 haneli
- 7 adet 6 haneli
- 6 adet 4 haneli
-----------------
TOPLAM: 22 adet alfanumerik ya da numerik diziyi aklımda ezbere tutmam, bir yere yazmamam ve kelime, tarih ya da telefon numarası gibi anlamlı bir seri yapmamam gerekiyor öyle mi?

Güzel Türkçe'mizde bu durum için söylenecek pek çok laf dilimin ucuna geliyor. Ancak buraya yazamıyorum...

1 yorum:

Adsız dedi ki...

sifre mevzusuna ben de sinir oluyorum. hatta sirf bu yuzden garanti hesabimi kapamayi dusunuyorum.

akbank en rahati. musteri numarasi, kullanici adi ve kart sifresi yeterliydi eskiden. sadece kullanici adini arada bir degistiriyorduk (sanirim 3 ayda bir). kart sifresini giriyor olmak guvenlik tartismasi yaratmis olacak ki, kisa bir sure once onun yerine internet sifresi diye bir sey cikardilar.

sonuc olarak garanti'den daha kolay. "yeni sifren onceki 3 sifrenle ayni olamaz" neymis ya. eski-yeni sifreyi anlarim da 3 tanesini kim aklinda tutar ki?

neyse ki web konusunda openid kolayligi var, tavsiye ederim. sagolsun blogger da destekliyormus :)